maanantai 12. syyskuuta 2016

Arvioinnin pienet askeleet


"Oppilaita ohjataan niin yksilöinä kuin ryhmänä havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoitus on, että opettajat auttavat oppilaita ymmärtämään tavoitteet ja etsimään niiden saavuttamiseksi parhaita toimintatapoja. " (Oph, 2014, 48)

Miten saan oppilaat arvioimaan omaa osallistumistaan, osaamistaan tai taitoaan? Itsearviointilomakkeet tuntuvat joissain tilanteissa liian raskailta, joissain tilanteissa ne ovat loistavia reflektoinnin välineitä. Olen pohdiskellut ja kokeillut pieniä reflektoinnin keinoja, jotka on nopeita ja näppäriä toteuttaa tunnin kuluessa, työn lomassa. 

Äidinkielen tunnilla tänään harjoittelimme ensin yhdyssanoja verkkotehtävien avulla, sen jälkeen jokainen sai käydä kirjoittamassa oman, mielenkiintoisen tai keksimänsä yhdyssanan seinälle. Yhdessä tarkastettiin seinän edessä seisoskellen kirjoituksia. Näin saimme näkyväksi osaamista. Tavoitteenani oli, että jokainen saisi onnistumisen kokemuksia ja samalla huomaisi miten paljon yhdessä jo osataan. Näkyväksi, yhteiseksi osaamiseksi, nimittämääni keinoa käytän myös kielten tunneilla, joissa sanojen opettelemisella on suuri merkitys. Oppilaista on jännää päästä kirjoittamaan taululle, jo tämä antaa lisämotivaatiota ja oppimisen iloa oppitunneille.



Kaikki saavat kirjoittaa yhdyssanoja SEINÄLLE!
Hauska lisä koulumme oppimisympäristöissä. Seinä, johon saa kirjoittaa.


Verkkotehtäviä Väinölässä.
(Luokkamme ovat kaikki nimetty kirjallisuuden paikkojen mukaan.)





Lähteet: Oph, 2014. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet.  http://www.oph.fi/ops2016/perusteet



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti