tiistai 22. marraskuuta 2016

Oppilas mukana pienissäkin päätöksissä - Motivaatio nousee.


Aiheena on runo. Viime kerralla on käyty oppikirjasta jo runoon liittyvät perusasiat ja teoriat, luettu kirjan runoja ja tehty niihin liittyviä tehtäviä. Nyt on aika luoda itse. Opettaja pyytää luokkaa keksimään neljä sanaa. Yksi vilkas poika hihkaisee: Mitä? - Ahaa, ensimmäinen sanahan jo siinä. Toinen sana on sinä, kolmas erä ja neljäs hätä.

Neljä ihan toisiinsa liittymätöntä sanaa ja opettaja iloisesti heittää haasteen oppilaille: Keksikää yksin tai pienessä ryhmässä näistä sanoista pieni runo. - Tiedätte mitä runo tarkoittaa? Hmm, nyt mielikuvitus käyttöön.

Luokka ottaa haasteen vastaan riemuiten. Itse keksittiin sanat ja saa tehdä töitä kaverin kanssa. Mitäs keksittäisiin? Yhdellä ryhmällä tarina lähtee kysymyksestä, toisella sanat vääntyvät räppiin. Kolmas kysyy: Saako sanoja taivuttaa? - No, totta ihmeessä.

Opettaja rajoittaa hieman tehtävään käytettävää aikaa, mutta ei se haittaa. Valmista tulee ilman minkäänlaisia työrauhaongelmia, kun kaikki innokkaina runoilevat. Nyt alkaa tehtävän toinen vaihe. - Hakekaapas tabletit. Tässä naapuriluokasta hieman lainalaitteita, jotta kaikille riittää yksi.

Seuraavaksi työskennellään yksin omalla laitteella. Tehtävänä on rakentaa runosta kuva, elokuva, animaatio tms. Voit valita juuri sen ohjelmasovelluksen, mikä on sinulle omin tapasi työskennellä. -Hei, saako käyttää Puppet Palsia? - Voinko tehdä sarjakuvan? - Nyt voit itse päättää!

Työskentely on napakkaa ja tavoitteellista. Halutaan saada valmista. Koulun jokainen tyhjä tila on käytössä, jotta äänitykset voidaan tehdä ilman hälyääniä. Opettaja seuraa ja ohjaa teknisesti. Oppilaiden täytyy haastaa ongelmanratkaisutaitojaan ja tehdä teknisiä sekä taiteellisia päätöksiä. Samalla runon muoto muuttuu tarinaksi... Hei, eikös runon yksi funktio olekin kertoa pieni tarina.

Oppilaiden tarinat muotoutuivat. Erilaisia lopputuloksia samasta runosta, sarjakuvaa, animaatiota. Keskusteluja hyvästä mausta, onnistumisen riemua, tekemisen iloa. Niistä oli Runo-tuntimme tehty.










Tähän opettaja toteaa: Taitavia oppilaita! Laaja-alaisia tavoitteita harjoiteltu pienellä kokonaisuudella. Oppilaan osallisuus opetuksen suunnittelussa, vaikka kuinka pienessä osassa, auttaa motivaatioon. TVT on hyvä renki, kun sen käyttöön on suunniteltu sisältö. Tehtävällä harjoiteltiin luovuutta, yhteistyötaitoja ja päätöksien tekoa. 
Lisäksi saimme hyvän keskustelun aikaan ilmiöstä hyvä maku ja sovelias kielenkäyttö. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti